De juiste oefeningen voor uw gewrichten

Bewegen net zoals vroeger! En als dat nu eens mogelijk was? Als uw hele leven lang oefeningen doen het beste middel was om uw gewrichten te sparen … Het goede nieuws is dat het nooit te laat is om (opnieuw) met zulke oefeningen te beginnen.
Klaar? Start!

Het sleutelwoord: activiteit

Bewegen betekent in de eerste plaats actief zijn. Welke oefening u ook doet, ze is een goede zaak voor uw gewrichten, uw spieren, uw evenwicht, uw lijn en uw fysieke conditie in het algemeen. U hebt dan ook geen enkele reden meer om te blijven zitten. Beweeg zodra u er de kans toe krijgt.

Toch hoeft u hiervoor niet te gaan sporten. Wandelen, de hond uitlaten, huishoudelijke taken doen, tuinieren, klussen, spelen met de kinderen of de kleinkinderen zijn activiteiten die u in het dagelijkse leven prima helpen om gevoelige of stramme gewrichten te voorkomen en om ze zo soepel mogelijk te houden.

Welke oefeningen zijn het best?

Als u elke dag of regelmatig tijd wilt besteden aan een fysieke of sportieve activiteit, is het goed om vooral te kiezen voor bewegingen die uw spieren versterken (krachttraining), de gewrichten in de handen, polsen, schouders, knieën, enkels en heupen trainen en de hele wervelkolom versoepelen (stretching).

U kunt dit soort oefeningen uitvoeren met een bal (swiss ball), lichte gewichten (of kleine waterflessen) of gewoon op de vloer op een tapijt.

Een kleine versoepelingsoefening?
Gebruik een bal om uw wervelkolom niet te zwaar te belasten.

Startpositie:
Ga vóór een spiegel op de bal zitten, met de voeten op de grond. Strek uw armen horizontaal uit terwijl u één voet op de vloer laat rusten en strek het andere been.

  • Maak, steunend op de voet op de vloer, opwaartse en neerwaartse bewegingen op de bal zonder uw evenwicht te verliezen en vervolgens van links naar rechts en ten slotte van voren naar achteren.
  • Verander van voet en voer dezelfde bewegingen nog eens uit.
  • In het ideale geval voert u vijftien volledige reeksen aan elke kant uit.

Welke sport voor uw gewrichten?

Als u altijd hebt gesport en als uw gewrichten daar tegen opgewassen zijn: ga vooral door! Maar tref wel alle nodige voorzorgsmaatregelen, zodat u zich niet bezeert. Vergeet niet om u op te warmen voordat u begint, drink voldoende en voer enkele stretchoefeningen uit na de inspanningen. Zo kunnen uw weefsels en gewrichten in gunstige omstandigheden naar een rusttoestand terugkeren en zo goed mogelijk recupereren.

Als u van sportactiviteit wilt veranderen om te voorkomen dat sommige van uw gewrichten te zwaar worden belast, kiest u het best voor zachtere sporten.

Als u uw rug wilt sparen, kunt u bijvoorbeeld gaan zwemmen (bij voorkeur crawl of rugcrawl), wandelen (matig tot intens), fietsen (zelfs indoor), of aan yoga en tai chi doen.

Als u uw heupen wilt laten werken zonder ze al te zwaar te belasten, zijn zwemmen, fietsen, roeien of tai chi geschikte activiteiten.

En voor uw knieën opteert u het best voor indoor fietsen (praktijk met gestrekte benen) of in het water (aquabiking), zwemmen of wandelen.

En ten slotte: hydrateren

Als u ten slotte uw gewrichten in een goede conditie wilt houden, moet u ook denken aan een evenwichtige voeding en hydratatie gedurende de hele dag. Dus niet alleen wanneer u oefeningen doet. Varieer en wissel regelmatig van water, zodat u niet altijd dezelfde mineralen inneemt. Vergeet niet dat kraakbeen voor 75 % uit water bestaat. Het is dan ook belangrijk om zich goed te hydrateren.

1Het extract van kurkuma draagt bij aan het behoud van soepele gewrichten.

Voedingssupplement, NUT/PL 21/49

Contacteer ons
Heeft u een vraag over Mobilityl Max?
Stuur ons een email : news@trenker.be

Over de Farmaceutische Laboratoria Trenker?
Ga naar trenker.be

De Farmaceutische Laboratoria Trenker zijn een innovatieve en erkende leider op het gebied van haar- en gewrichtsverzorging in België. Dit familiebedrijf produceert en verdeelt kwalitatief hoogstaande geneesmiddelen, voedingssupplementen en medische hulpmiddelen die geschikt zijn voor het hele gezin.

Copyright © 2020 Farmaceutische Laboratoria Trenker.
Alle rechten voorbehouden.
Privacy Policy

This information does not constitute medical advice and it should not be relied upon as such. Consult with your doctor before modifying your regular medical regime.